Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Monday, November 14, 2011

pakai tudung tapi...

bismillahirrahmanirrahim~

situasi: balik dari johor, naik bas ukm, bas melalui taman tasik titiwangsa. time: lepas isya'. sahabat saya yang duduk di tepi tingkap bas melihat beberapa couple yang duduk berdua-duaan di tepi tasik. bercerekarama mungkin.

sahabat: kadang2 orang tak pakai tudung tu lagi baik kan. tengok, semua yang berdua-dua an ni semua bertudung.

saya: yeke? tapi diorang berani langgar perintah Allah secara terang2.

sahabat: tapi tengok la tu..

saya: niat. kalau diorang betul2 niat pakai tudung sebab takut pada azab Allah. niat nya untuk ikut perintah Allah. insyaAllah hal2 lain pun akan mengikut perintah Allah. umpama kan penunggang motosikal yang tak pakai helmet. tapi dia ikut peraturan jalan raya yang lain. kena saman jugak. sebab terang2 peraturan 'pakai helmet' tu dia langgar.

sahabat: itu pendapat ko?

saya: pendapat je. tak tahu la betul ke tak.

untuk yang tak pakai tudung.
jelas2 dah langgar perintah Allah dalam Al-Quran. bukan tak tahu. majoriti masyarakat islam Malaysia pun pakai tudung kan. takkan tak tahu sebab apa. takkan saja2 punya. tapi, diorang selesa tak pakai tudung. selesa langgar perintah Allah. baikkah tu? tudung leceh, panas, serabai. habes tu perintah Allah tu leceh? kolot? apa? baikkah tu?

mungkin pada pandangan kita perangai dia baik. pakai baju tak seksi semua. tak gedik. tapi, tu lah sebab dia berani langgar perintah Allah secara terang. berani kan?

untuk yang bertudung.

seperti yang saya katakan tadi lah. niat. tambah2 sekarang ni macam2 dah fesyen tudung ni. tapi ikut perintah Allah ke? tutup tak dada? sanggul unta macamana? ikut tak? tak jugak. jadi, hakikatnya, mereka bertudung tapi berani langgar perintah Allah jugak. baju seksi jugak. kene la berfesyen. ikhtilat pun tak jaga. so, macamana?

p/s: banyak bekalan pengalaman dikutip dari johor. sabar itu nilai yang perlu kita bayar untuk sebuah kejayaan. mana ada orang yang berjaya dengan senang kan. semoga kami berjaya membayar kejayaan itu dengan sabar hendaknya.

2 comments:

  1. Pendapat saya,...

    bukan orang yang pakai tudung tu buat jahat, tp orang yang buat jahat tu yang pakai tudung.

    :D

    ReplyDelete
  2. hmmm..
    boleh diterima =D
    itu la niat kan.
    dia pakai tudung, mungkin bukan sebab nak ikut sangat perintah Allah? mungkin bukan sebab takut pada azab Allah?
    Allahu'alam.

    ReplyDelete