Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Wednesday, November 2, 2011

Abu Sufyan.

bismillahirrahmanirrahim.

Jom kenal siapa sebenarnya Abu Sufyan.

Abu Sufyan Ibn Harb merupakan salah seorang pemimpin utama Bani Quraisy di Makkah yang sangat menentang Nabi Muhammad s.a.w, namun akhirnya Abu Sufyan memeluk islam dengan ikhlas. Isteri Abu Sufyan ialah Hindun binti 'Uthbah yang juga merupakan salah seorang yang memusuhi Rasulullah orang islam sebelum memeluk islam. Muawiyah dan Ramlah merupakan anak kepada Abu Sufyan. Abu Sufyan memeluk islam semasa pembukaan kota Makkah.

Keturunan Abu Sufyan ini kemudian mendirikan dinasti Umayyah yang memerintah dunia islam antara tahun 661-750 yang diperintah oleh anaknya iaitu Muawiyah Abu Sufyan manakala anak perempuannya iaitu Ramlah merupakan salah seorang daripada isteri Rasulullah s.a.w.

Pada tahun 624 iaitu sebelum Abu Sufyan memeluk islam, beliau memimpin sebuah kalifah. Sebuah pasukan muslim ketika itu cuba untuk mencegatnya, namun ia berhasil meminta bantuan daripada pihak Quraisy di Makkah dan hal ini kemudian menjadi punca tercetusnya perang Badar, yang kemudiannya berakhir dengan kemenangan kaum muslimin. Kematian beberapa pemimpin Quraisy dalam pertempuran tersebut menyebabkan Abu Sufyan kemudian dilantik menjadi pemimpin utama Makkah. Abu Sufyan juga berperanan sebagai pemimpin Makkah dalam peperangan melawan Madinah seperti peperangan Uhud dan peperangan Khandaq, tetapi tidak berhasil mencapau kemenangan yang menentukan. Akhirnya, kedua pihak bersepakat untuk melakukan genjatan senjata di dalam Perjanjian Hudaibiyyah yang memungkinkan untuk umat islam melakukan ziarah ke Ka'bah.

Namun begitu, kemudian perjanjian Hudaibiyyah ini dilanggar oleh suku-suku sekutu Quraisy pada tahun 630 yang akhirnya menyebabkan Rasulullah s.a.w menggerakkan pasukan muslim untuk menakluk Makkah. Abu Sufyan kini merasa bahawa Quraisy sudah tidak cukup kuat untuk menghalangi kaum muslim, melakukan perjalanan ke Madinah dan berusaha untuk mengembalikan perjanjian tersebut. Namun begitu, tiada kesepakatan dicapai di antara kedua belah pihak dan Abu Sufyan kembali ke Makkah dengan tangan kosong. Walaubagaimanapun, Abu Sufyan masih lagi berusaha dengan melakukan perjalanan ke Madinah untuk mengupayakan terjadinya penyelesaian damai beberapa kali lagi. Akhirnya, ketika penaklukan Makkah, usahanya membuahkan hasil dengan tidak ada berlakunya pertumpahan darah di Makkah ketika penaklukan kota Makkah berlaku.

Seperti yang disebutkan tadi, Abu Sufyan memeluk islam semasa peristiwa pembukaan kota Makkah dan setelah itu beliau menjadi salah seorang panglima perang kaum muslim dalam peperangan yang selanjutnya. Dalam peperangan Tha'if, ia kehilangan sebelah matanya. Malah,dia telah kehilangan sebelah lagi matanya dalam Peperangan Yarmuk pada tahun 636.

Abu Sufyan meninggal dunia pada tahun 650 di Madinah pada usia 90 tahun. Uthman bin Affan yang menjadi khalifah ketiga pada ketika itu dan juga merupakan kerabat Abu Sufyan telah memimpin doa bagi penguburannya.

Peninggalannya:
Anak lelaki Abu Sufyan, Muawiyah telah berhasil mendirikan kerajaan Umayyah iaitu kerajaan muslim pertama yang memerintah Islam selama seabad iaitu iaitu di antara tahun 661-750. Muawiyah berperang melawan Ali bin Abi Thalib sementara anak lelakinya Yazid bin Muawiyah terlibat dalam peperangan yang akhirnya menyebabkan syahidnya Husain bin Ali. Dan pada ketika ini umat islam berpecah. Kaum Syi'ah memandang Abu Sufyan sebagai munafik yang memeluk islam setelah penaklukan Makkan dan penyusup di kalangan umat islam.

Wallahu'alam. Sesungguhnya, Allah yang lebih mengetahui, bukan kita.






No comments:

Post a Comment