Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Tuesday, November 22, 2011

ibrah dari pengumpulan data (data collection) hari ini

Bismillahirrahmanirrahim

Saat saya sedang menulis entry ini saya baru sahaja pulang daripada mengumpulkan data (data collection) bagi peringkat yang pertama.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Ada beberapa ibrah yang saya kutip pada hari ini di samping mengutip data. Haha. (Menyelam sambil minum air limau =P ).err..


1. “Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan” [Al-Insyirah: 5-6]


Janji Allah itu sentiasa benar. Daripada semalam saya asyik memikirkan kemungkinan yang negative untuk saya mengutip data hari ini. Saya amat risau jika tiada orang yang ingin memberikan kerjasama. Sungguh! Sudahlah saya ni tak pandai nak bermesra dengan orang2, tiada ayat2 manis untuk memerangkap menarik minat mereka menjadi subjek saya. Cukup risau.


Saya bukan mahu fikir negative sangat sebenarnya, saya hanya tidak mahu memberi harapan setinggi gunung everest dan kemudian harapan itu berkecai2. Saya hanya mahu beri gambaran perkara paling buruk yang bakal terjadi (the worst thing tat will happen) -à (cubaan membela diri =P)


Tapi, hari ini segala yang saya risaukan itu tidak berlaku dengan dasyatnya (maksudnya still ada insan2 yang baik hati dan sudi mrnjadi subjek saya. ) =) Alhamdulillah.


Lagipula, ada rakan2 yang sudi membantu. Malah, ada pula yang masak untuk lunch. Terima kasih. Alhamdulillah. =) sedap sungguh rasanya dapat makan nasi minyak percuma =P


Untuk sesi petang pula, baru hendak bermula, kami diduga. Seorang demi seorang kakitangan UKM (adakah terlalu spesifik? Haha. Saya tak bagi tahu bahagian mana kan? =P) menolak untuk menjadi subjek saya. Saya agak hampa di situ. Hati bagaikan disiat2 dengan pisau (errr...tipu.) tapi saya series sedih sampaikan hilang keyakinan diri. (Oh! Saya tipu lagi) =P


Saya Cuma sedih la. Alamak. Kesian kawan2 saya. Hari dah mula memetang, kerja kat bilik pun banyak lagi. Jadi, saya nekad nak pulang awal. Tak kiralah berapa saja subjek yang dapat. Saya redha. Tapi ni saya cakap dalam hati je, belum pun beritahu kat diorang. Huhu.


Alih2 kat library, akak tu suruh saya tinggalkan 20 borang soal selidik, dan ambil no fon (phone) saya sekali, katanya bila dah siap dia akan kontek (contact) saya. Weeeee... Alhamdulillah lagi =) gembira. Weee... Sesungguhnya, Allah telah mengaturkan yang terbaik buat kami. Alhamdulillah. Weeee lagi!


Jadi, banyak tak banyak pun harini adalah dalam 41 orang. Cukup cukup bersyukur. Sebab mula2 saya bajet 25 orang je =)


“Bersama Kesulitan itu ada kemudahan” =)


“Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah urusan yang lain dengan bersungguh-sungguh. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap “ [Al-Insyirah: 7-8].


Jadi, kami pun pulang saja lepas tu. Hari pun mula kepetangan kan. Nanti bolehlah kami focus pada growth chart(urusan lain) pula =) . (padahal, balik2 update blog dulu? Apa kes saya ni??? (--- __---)”””)


Err.. saya bukan apa, saya nak melepaskan tekanan (release tension)-cubaan membela diri lagi? (* __ * )’’



2. Jangan menilai buku hanya daripada melihat kulitnya (don’t judge a book by its cover)

Sebelum ni (semalam) saya rasa risau sangat nak collect data dari pak guard n beberapa pekerja ukm lain yang saya dah target takut nak tanya diorang sebab muka diorang..err..muka diorang... errr... garang. Huhu... mungkin juga kurang dengan manisan seperti senyuman barangkali. Huhu. Jadi, saya pun membuat konklusi mereka itu garang dan sukat untuk didekati. Jadi, bagaimana untuk saya yang juga tidak peramah ini mahu mengutip data? Arghhh! Dilemma. Seriyes saya rasa risau.


Tapi itulah, hari ni semuanya telah terbongkar. Rupanya yang muka garang yang paling saya takut tu la yang baik. Yang bantu saya. Yang bagi senyuman. Yang boleh buat lawak lagi sambil2 menjawab soal selidik. Alhamdulillah.


Fuhh.. sedikit lega dan menambah kakuatan saya. Hehe. Itulah saya ni, berdosa su’uzon pada orang. ( TT TT )


3. S Sudah beri air kotak, mahu Ferrari (errrr..)

Bersyukur. Walaupun saya hanya dapat 42 orang je harini. Saya tetap bersyukur. Sekurang2 nya ada yang sudi menjadi subjek kan =)


Errr? Ada kaitan ke dengan ‘sudah beri air kotak mahu Ferrari?’


-Ada lah! =P


4. Husnuzon and always positive.

Lepas ni saya nak sentiasa husnuzon and always positive. Positive and kekal positive. Biiznillah.

Semoga urusan selanjutnya juga dipermudahkan Allah hendaknya =)


p/s: saya tak boleh lagi menarik nafas lega. sesungguhnya perjalanan ini masih panjang lagi. banyak lagi jalan2 yang berlobang yang perlu saya elak supaya tidak jatuh dan tersungkur (oh! sungguh hiperbola!)


p/s/s: sesungguhnya, percayalah, data collection itu bukan sesuatu yang mudah. amat berbeza dengan teori yang kita belajar kita dalam dewan kuliah. ia adalah tentang komunikasi kita di dalam masyarakat. ia adalah tentang bagaimana kita dapat memujuk mereka menjadi subjek kita. ia adalah tentang kesabaran kita melayan kerenah mereka yang bermacam ragam. ia adalah tentang errrr....errr.... cukuplah tu . hehe~

2 comments:

  1. silap la aisyah
    tu nasi tomato tapi tak rase tomato
    fail terus..haha
    jom2 aku tolong collect data today:)

    ReplyDelete
  2. haha
    ye ke na
    ko dah tolong aku kutip data pun
    aku baca komen lambat
    thanks na,
    thanks bermelon2 =D

    ReplyDelete