Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Saturday, December 10, 2011

sampaikan aku kepada dia

bismillahirrahmanirrahim~

entry kali ini saya akan membuat review forum yang saya ada ikuti di K1 atas permintaan orang ramai eh. eh. mak na =P


forum pertama “Sampaikan Aku pada Dia”.



Saya tak dapat lah nak kongsi semua input dalam ni tau na, hanya apa yang saya ingat dan terkesan. Sory na, tapi rasanya miza record isi forum ini.


Cinta boleh di ibaratkan seperti Singa dan pedang, boleh menjadikan orang yang miskin menjadi kaya. Benci menjadi cinta. Dan err..err.. kesimpulannya, ini adalah cinta yang positif, yang membawa kita kearah kebaikan. =)



Cinta juga boleh jadi seperti arak yang memabukkan. Menjadikan yang celik itu buta. Untuk dipermudahkan cerita (sebenarnya dah lupa. Haha ) ini cinta yang bahaya. Cinta yang membawa kita kearah kebinasaan. Cinta pada harta, dunia dan juga sesama insan. Tak salah mencintai sesama insan, mencintai sahabat kita, saudara seislam. Yang salah bila kita bertuhankan nafsu semasa bercinta, dulukan yang kita cintai tersebut daripada Allah. (tak kira lah apa pun henset, laptop, apa2 pun)



Orang bercinta, pasti merindui yang di cintainya. Bahayanya jika rindu itu cenderung kepada kebodohan (As-Sabwah-na, bunyi nya begini, betulke ejaannya?). bila kita rindu pada yang tak sepatutnya, terkenang2, tersengih2 sorang2 tatkala membaca mesej dari orang yang kita cintai. Ini contoh rindu yang membawa kebodohan. Pasti lah Allah jeles, bila Allah mencintai kita, kita pula meletakkan cinta yang lain itu sebagai yang utama. Contoh biasa, kita selalu rindu dengan ibu bapa kita di kampung kan? Tahu kan macamana perasaan tu? Pernah kita ada perasaan begitu rindu pada Allah? (saya terkedu, terkena diri sendiri rasanya =’( ).



Di sini juga, ustazah Fatimah Syarha ada menerangkan 3 konsep cinta itu sendiri.

1. Cinta kepada Allah

2. Cinta kerana Allah

3. Cinta bersama Allah

“Cinta adalah mengutamakan yang dicintai”- Ibn Ali.

Jadi, siapa yang kita cintai? Siapa yang kita utamakan?. Tepuk dada, tanya iman.


Lagi yang menarik hati adalah soalan dari seorang akhi. Bunyi soalan lebih kurang begini lah ye.


“Ustazah, macamana nak elakkan rasa rindu pada kekasih? Saya dah cuba puasa, tapi kemudian rindu tu ada jugak, camne tu ?”


Then, ustazah Fatimah bagi penyelesaian yang baik, bila kita rindu dia, istighfar. Lama-lama nanti kita terbiasa begitu, dan lama2 nanti, bila kita teringat kat dia je, kita dah dapat pahala, sebab kita beristighfar. =)


“Di dalam hati ini, tidak banyak kekasih. Cinta jika dibahagikan banyak tempat, cinta pun akan berkurang”- Fatimah Syarha, 2011


Panel sorang lagi ni juga tak kurang hebatnya, Akh Zaidi. Dia ada menyebutkan tentang persiapan2 sebelum berkahwin tak silap saya, yang perlu ada dalam diri kita iaitu ilmu, akhlak dan juga menjada hubungan dengan Allah. Selain itu, turut menyentuh kekuatan yang ada dalam diri setiap dari kita iaitu kebaikan dan kejahatan di mana sering ada bisikan2 malaikat dan juga syaitan. yang penting banyak menyentuh persiapan sebelum perkahwinan.


Ada banyak lagi yang disentuh akh Zaidi dan banyak soalan yang ditujukan untuknya. Nak tahu dengan lebih lanjut boleh la ke blognya di sini. Oh, saya jumpa link ni di blog anda juga na. hehe =D


Hey, moderator pun oke. Menghidupkan suasana. Tapi, saya tak kenal sape. Sory. Huhu


p/s: tapi tu la, mendengar sendiri forum tu kat sana, memang best la. tak sama macam review ni. huhu


p/s/s: na, forum lagi satu nanti i update yep =D


No comments:

Post a Comment