Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Friday, December 16, 2011

DI MANA DIA DIHATIKU?


Bismillahirrahmanirrahim~


pada hari tersebut, ustaz Zaharuddin tak dapat hadir kerana ada urusan di istana Selangor. jadi, pada hari tersebut uztaz Zaharuddin diganti oleh ustaz Hasnan Kasan yang juga tak kurang hebaknya.

Ekceli, forum ni membincangkan tentang 'penghayatan 99 nama2 Allah' di mana kepada Allah lah tempat pergantungan kita semata2.

Tak kenal, maka tak cinta. Kenal dulu dengan Allah melalui nama-namaNya. Kita kenal sifat2 nya. Baru berputik rasa cinta itu. =D ..kerana Allah mengenalkan diriNya kepada kita dengan nama2 Nya. Dan kehidupan seharian kita ini seharusnya perlu kita kaitkan dengan nama2 Allah tersebut.

Allah tunjukkan sayangnya pada kita dengan menguji kita dengan pelbagai musibah.
Jadi, ketika sedih mahupun gembira, sebutlah nama Allah. Kerana Dia ingin diseru, dirintih dan dirayu. Analoginya,bila kita rindu pada kekasih, kita menyebut nama kekasih kita (macam lagu pulak. hee). Begitulah dengan Allah, Dian mahu namaNya disebut2 oleh hamba yang dicintaiNya.
Di dalam Asma-al-Husna itu sendiri terdapat suatu 'energy'. Yang dapat memberikan semangat kepada kita. Oleh itu, Prof Wan Masri menyarankan kita membaca Asma-al-Husna pada setiap pagi. Menurut Prof Wan Masri lagi, sebenarnya Allah telah memasukkan sedikit sifat Asma-al-Husna itu ke dalam diri manusia. Kerana manusia itu adalah khadam Allah.

Allah itu sangatlah dekat dengan kita. Malah, lebih dekat lagi dengan urat leher kita.


Sabda Rasulullah S.A.W. "Sesiapan yang menjaga hak Asma-al-Husna, akan masuk syurga".


Di dalam solat pun sebenarnya, terdapat beberapa nama2 Allah yang kita sebutkan. Antara perasan dengan tak je, kita selalu sebut nama Allah di dalam solat kita pada setiap hari, Tapi, kenapa masih tak dapat lagi 'energy' tersebut? tepuk dada, tanya diri sendiri. Macam mana solat kita kita? khusyuk nya? faham bacaannya?

"solat yang sempurna, bermula dari wuduk yang sempurna".

Prof Wan Masri juga ada memberikan beberapa tips berkenaan Asma-al-Husna ini di mana kita perlu memahami satu2 maksud nama Allah ini dan boleh digunakan di dalam kehidupan seharian. Contohnya "Ya Latif" boleh digunakan untuk melembutkan hati yang keras. "Ya Nur" pula memancarkan cahaya bagi hati yang gelap. Dengan itu, berdoalah kita pada Allah dengan menggunakan nama-nama Allah di dalam Asma-al-Husna. Kaji maksud setiap nama-nama Allah untuk mengenali Allah.



p/s: Hati yang berkarat itu ubatnya tilawah Al-Quran dan mengingati maut [ustaz Hasnan Kasan]

No comments:

Post a Comment