Dari Abdullah bin 'Amr RodiyAllahu anh, Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat..."

Friday, May 13, 2011

realiti kehidupan.

bismillahirrahmanirrahim~

1. dont judge a books by its cover.
jangan menilai orang tu sebelum kita kenai dia tu lagu mana
tak baik ok

kadang2 ada orang nampak baik tapi memang baik,
kadang2 ada orang nampak tak berapa nak baik, muka macam sarip dol, samseng kampung dusun tapi hati dia baik,
kadang2 ada orang nampak baik, tapi tak berapa nak baik

ini adalah antara apa yang ceq belajaq untuk minggu ni kat LI
ini lah realiti kehidupan
tapi alhamdulillah kebanyakan orang yang dikenali sepanjang LI ni baik2 belaka
hubungan mereka sesama manusia nampak ok
semua tak lokek ilmu.

2. perkara kedua yang aku lihat di sini ialah rupanya ada yang mengaggap cara hidup berasaskan islam tu kolot. ni aku tak berapa nak puas hati tapi tak boleh nak bidas lebih2. sebab apa? sebab aku rasa diorang tak faham konsep.

sebenaqnya banyak ja lagi yang aku tak puas hati
tapi diam ja la

lagi satu isu bertudung.
biaq pi a. malas aku nak layan.
taknak bertekak.
satu ja. kalau diorang dah faham konsep. semua jadi ok.
ni sebab diorang tak tau konsep.
sebab tu la

biaq belajaq tak tinggi mana tapi konsep dan perkara basic agama tahu.
ni adalah tanggungjawab ibu bapa
sebab tu aku sangat2 setuju time makcik ak nak hantaq anak dia pegi sekolah agama
sekurang2 nya dia tau konsep agama
yang dia boleh jadikan panduan hidup
sekurang2 nya kalau hidup kita berandaskan panduan yang betul
insyaAllah diberkati Allah
hidup kita pun terurus
sebab agama kita dah lengkap
panduan2 agama tu yang jadikan kita boleh selamat, bahagia dan berjaya dalam hidup
Allah lebih kenai kita, dia tau panduan2 yang elok untuk kita

ada ja yang tak setuju
bak kata depa sekolah agama ni tak bagi masa depan cerah
ni aku bangkang habes2
rezeki di tangan Allah
tak semestinya orang yang ada degree masa depan dia cerah
dan tak semestinya orang yang hanya ada spm ja masa depan dia gelap
ada apa dengan sijil2 tu?
takdak maknanya
tak semestinya lagu tu

hmm.
sambung balik hat konsep tadi.


tapi la ni
diorang ikut 'trend'
ditambah basic yang tak kuat, konsep pun kabur2
hat tu la depa kata agama ni kolot
seryes aku kesian
aku tak tau lagu mana nak habaq.
sapa2 ada idea mungkin boleh kasi cadangan
sebabnya ak taknak bertekak dengan diorang sume.
seryes kesian.

3. kalau korang ada kat atas, jangan lupa orang di bawah.
diorang yang bekerja keras tu.
tanpa mereka orang kat atas tu takkan duk atas punya.
dan lagi satu..
jangan buat tak baik kat orang, nanti terjadi kat kita.
biaq kalau kita kat atas, semua orang bawah sayang.. puji... bukan duk keji belakang2..

so, ni la antara yang aku dapat sepanjang LI 2 minggu.
penat toksah cakap a
travel seremban-bukit jalil setiap hari
bagun 5 pagi sampai rumah maghrib
setiap hari jumaat pulak travel seremban-bukit jalil-ipoh
sampai semalam ada dalam kul 10malam.
penat. tapi insyaAllah berbaloi.
bukan senang nak senang.

p/s: lama tak letak perkongsian dan motivasi. nanti oke. now terlalu bz. on9 seminggu sekali. time ni la nak cita pengalaman.. huhu

2 comments:

  1. bila konsep tu dah mereka tade, susah nak kita gtau bende tu..skang ni tugas kita habaq kat depa je..n terpulang kat mereka nak terima ke tak

    ReplyDelete
  2. pasai ape ni?
    ce cite,ce cite..hehe

    ReplyDelete